02 October 2006

Nak or Tanak

"Benda yang paling kita nak, adalah benda yang paling susah untuk kita dapat [atau takkan kita dapat]"

Dalam situasi aku, banyak benda yang aku nak tapi susah nak dapat ataupun tak dapat langsung. Jika kau dapat kaulah orang yang paling beruntung. Elok kau buat sujud syukur, tadah tangan pada tuhan. Dan lagi, benda yang paling aku tak nak, dapat.

Contoh 1: Aku nak sangat berjaya dalam pelajaran, tapi tak dapat. Aku kantoi, setengah jalan, err... boleh aku kata 4/5 lagi nak tamatkan perjalanan.

Contoh 2: Aku kepingin hidup bahagia. Berkeluarga. Beristeri. Ada anak2. Tapi tuhan takdirkan yang sebaliknya. Betul aku cakap kau, aku tak nak penyakit ni hinggap kat aku, tapi sebagai makhluk tuhan aku kena terima apa yang dibagi kepada aku.

Contoh 3: Aku tak terfikir pun sebelum ni akan makan gaji/bayaran sebagai seorang penulis dan web designer. Tapi aku terima, aku redha dengan kejer aku.

"Bila yang tertulis untukku/Adalah yang terbaik untukmu/Kan kujadikan kau kenangan/Yang terindah dalam hidupku"

Itu petikan lirik dari Samson, Kenangan Terindah. Untuk ritma, kau kena download kat sini.

2 comments:

umpunk said...

memg tepat skali.benda yg kita nk sgt tu la yg x dpt2.yg kita x nk sgt2 lak kita dpt.
psl tu org kata,jgn benci seseorg tu sgt2,takut,lain lak jadinye.......

rosli zainuddin 5v2 said...

Segala yang dihasrat
tapi tak didapat
adalah nikmat
yang paling padat.
A.SAMAD SAID
(1973)
"maka syukuri segala nikmat, yakinlah segala yang terbaik utk kita adalah dibawah kekuasaa dan perancangan-NYA"
rosli zainuddin 5v2