12 October 2006

KDrama


Kalau Yang dulu minat tengok drama Mandarin/Kantonis -- Cina, aku pulak obses tengok drama Korea. Princess Lulu baru saja habis lebih kurang seminggu yang lalu. Kali ni pulak ada episod baru, Autumn Shower. Macam tak best jer.

Memang, aku tahu drama korea dah boleh agak. Cinta tiga segi. Orang-ni-nak-kat-orang-tu-tapi-orang-tu-nak-kat-orang-nu. Tapi tu, kalau secara tekstualnya. Ada sub-teks yang boleh kita sebagai penonton rungkaikan.

Sentiasa drama korea bermain-main dengan sub-teks darjat, tinggi rendah sesuatu keluarga. Kau boleh tengok dalam drama "Bright Girls Success Story". Atau "Present". Atau "Ms. Kim Million Dollar Quest".

Dalam Princess Lulu juga aku sudah jangkakan bahawa ada cinta tiga segi. Dan ada orang-ni-nak-kat-orang-tu-tapi-orang-tu-nak-kat-orang-nu. Happy ending. Klise. Typical.

Drama Korea akan pasti membasahi kau, kau dan kau yang tak tahan dengan naratif sedih. Tapi betul, untuk tonton drama korea bukan boleh tonton dua dimensi sahaja. Kena tonton 3 dimensi.

Dan juga ada dialog2nya yang akan buat kita kata, "o.. ye ke?" Langsung aku secara peribadinya akan menjadikan ia satu pegangan yang baru dalam hidup aku.

Antara drama2 korea yang terbaik sudah aku tonton, Winter Sonata, Present dan Princess Lulu.
Autumn Shower takde atau belum lagi melampir subteks2 dan dialog2 yang menarik. Esok baru episod 5. Baru lagi kot.

Kerana terlampau obses, aku sekarang sedang belajar bahasa korea. Nyesal aku tak ambik bahasa korea masa degree dulu as my third language. Kalau tidak boleh aku kerja kat RTM, TV3, TV8, NTV7 n TV9. Jadi tukang translator.

No comments: