03 October 2006

Akta drakonian

"Manusia akan jadi lebih kreatif jika mereka tertekan. Dan dengan keadaan tertekan itu juga kita akan bangkit melawan" Itu ayat dari mulut aku. Aku tak pasti sama ada ayat itu sudah digunakan atau tidak. Aku juga tak tahu sama ada ayat itu terbukti benar. Apa yang aku tahu, hakikat daripada ayat tersebut terbukti hasil daripada pemerhatian aku.

Bagi sesetengah orang di Malaysia mereka bisa tertekan dengan segala macam akta2. General rule, kita perlu undang2. Tapi setiap general rule pasti ada exceptionnya. Dan exception untuk situasi ini ada sesetengah undang2 kita tak perlukan!

Tetapi, rakyat Malaysia yang merasa tertekan sudah pasti berada di dalam keadaan dilema. Ermm... macam isi dalam buku karangan Tun M. Manusia Melayu perlu membebaskan diri dari pantang larang kepercayaan orang Melayu, tetapi dalam masa yang sama segala macam pantang larang itu masih kuat mengcengkam diri orang Melayu.

Kalau macam tu tak payahlah nak sertai kempen anti ISA, anti OSA, akta Penerbitan, AUKU, atau lain2 yang sama waktu dengannya. Cuba bayangkan, jika undang2 yang menekan itu tiada, aku pasti orang2 kita jadi orang2 yang lemah. Tidak melawan.

Bagaimanapun fitrah manusia pasti ingin menjadi kuat,[melainkan dia mahu melawan fitrah ini ataupun dia punyai alasan2 lain untuk tidak mengikut fitrah ini]. Cuma terpulang kepada kita untuk mengekspressikannya. Ada juga yang diam tetapi di dalam jiwanya melawan. Akhirnya akan terlahir melalui perbuatan sedikit demi sedikit.

Undang2 yang menekan harus ditentang. Itu tanggungjawab kita sebagai rakyat. Jangan pula kita hendakkan orang lain melaksanakan tanggungjawab mereka. Kerajaan pastinya tanggungjawab melaksanakan permintaan rakyat.

No comments: