05 October 2006

Maha Karya Cinta

Sehari sebelum Ramadhan, aku dengan kawan2 pi lepak minum kat kedai Romzi.

Aku yang pilih kedai tu, pasal ada anak dia yang lawa2 jadi pelayan kat kedai tu. Hendak aku melangkah masuk kat kedai tu, terasa tiba2 kaki aku berat. Entah ada beban apa yang kaki aku pikul.

Berat.

Berat sangat.

Dalam pada aku cuba2 untuk melangkah, tiba2 terlihat aku wajah yang aku kenal, wajah yang sering menemani aku. Dia terkejut melihat aku. Dan aku pun.

Aku jadi bengang tiba2. Kepala aku pening. Mungkin darah aku dah naik, mendaki sampai ke puncak. Kawan2 aku sembang apa pun aku dah tak dengar. Ah.. Pergi mamposlah.

Mintak nyawa. Ambik nafas.

'Begitu berat melangkah/Melihat kau bersamanya/Adakah aku yang salah/Atau hanya helah saja'

"I dah kata dah I takde apa2 dengan dia."

Dia diam. Terus diam.

'Ku masih mencintai kamu/Biar kau menjauh Ku rindu'

Kisah setahun dulu, yang menyebabkan aku dan dia putus -- jadi semacam trailer gambar terbaru yang nak keluar kat wayang.

Sape tah mamat yang duk sebelah dia.

'Kau bagaikan udara/Yang membantu aku/Untuk terus hidup/Di atas dunia/Tanpamu ku lemah /Pasti aku tak berdaya/Kerna kau maha karya cinta'

"Kita sampai kat sini jer lah. I nak putus."

'Biarpun kau tidak mahu menerima kasih daku/Ku kan setia bersamamu/Sehingga ke akhir waktu/Ku masih menyayangi dirimu/Biar kau berlalu Ku rindu'

"Bulan, kau akan jadi temanku malam ni. Dan malam2 yang seterusnya." Malam itu juga seperti malam yang lain aku mendambakan teman dan bulan menjadi teman terbaik buat aku.

No comments: