15 February 2007

Graviti

Semuanya mula dari aku.

Aku macam ada kuasa graviti. Menarik objek untuk sentiasa jatuh ke bawah, tidak ke atas. Seperti buah epal dalam situasi Isaac Newton, yang jatuh kena kepalanya. Langsung mendatangkan 'wahyu' kepadanya tentang graviti.

Andaikanlah dunia ini tiada graviti. Tiada kuasa penarik untuk menarik sebarang objek, melekat ke muka dunia. Tentu tiada konsep graviti itu sendiri. Dan bayangkan, jika buah epal dalam situasi Newton itu tidak gugur, maka akan tiadalah juga konsep graviti.

Aku yakin dan pasti, bahawa segala masalah ini juga tidak akan terjadi jika aku tiada kuasa 'graviti'. 'Kuasa graviti' yang memungkinkan aku untuk buat perkara-perkara bodoh, bagai orang terkena ekstasi, tidak sedar akan kepala dibangingkan -- satu dinihari.

3 comments:

Unknown said...

pika,

aku taruk blog ko dlm list link aku. Boleh? tapi maap ckp la, ni formaliti jer, sebenarnya aku dah lama letak di:

http://dupacendana.blogspot.com

salam.
li kembo (manusia ganas 5v2)

Anonymous said...

ko yakin tarikan graviti ko cuma menarik masalah kepada diri ko?
cene ko tau,yang tarikan tu tak tarik skali tuah@perkara2 baik yang pernah terjadi dalam hidup ko?
fikir2 kan la.....

Editor said...

oops.. aku tak yakin tarikan graviti hanya tarik masalah pada aku. aku jugak percaya ia tarik sebarang benda termasuklah nabi muhammad, mother teresa, dalai lama, gauthama budha, gandhi jugak hitler, mussolini, pol pot, radovan karadzik dan george bush (Sr. dan Jr.)...