28 January 2006

Apabila tuhan pergi berperang [2/3]

Kebanyakkan penulis yang dipengaruhi oleh kitab bible memberi respon terhadap keganasan. Tuhan mereka telah mengarahkan Musa dan Yeshua untuk membunuh penduduk yang mendiami tanah yang dijanjikan (Promised Land) kepada mereka. Namun di sudut yang lain pula, mereka menulis tentang menghormati orang lain. Mereka mengingatkan orang Israel bahawa Tuhan tidak semestinya menyokong mereka, dan perbuatan salah serta sikap mereka yang tidak bertanggungjawab telah membawa kehancuran.

Jesus memberitahu pengikutnya untuk berkasih sayang walaupun dengan musuh mereka sendiri, namun kitab Injil sendiri telah terkesan dengan kekacauan di Palestine ketika abad pertama dahulu: berlakunya keganasan dalam pendudukan oleh Roman dan menyebabkan ketegangan antara orang Yahudi dan Kristian. Seterusnya, penindasan maharaja Domitian telah membawa kepada perasaaan dendam seperti dalam Book of Revelation iaitu salah satu kitab suci agama Kristian yang berasal daripada kitab Injil.

Al-Quran juga menggambarkan keganasan peperangan etnik yang menggangu tanah Arab sekitar awalan abad ke 7. Untuk jangka masa lima tahun, umat Islam telah diancam dengan pelbagai bentuk penindasan dan terpaksa berjuang demi hidup mereka. Al-Quran juga mengajar umat Islam bagaimana kelakuan yang sepatutnya ketika di medan perang, namun militan-militan ini selalunya tidak boleh dibawa berbincang. Akhirnya, Muhammad telah membawa kedamaian ke wilayah yang bergolak dengan dasar beraninya menolak keganasan.

-- Karen Armstrong (pengarang buku A History of God)

Nota: Tersiar di Akhbar Mahasiswa Isu 23/2005

1 comment:

Anonymous said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. » » »