21 January 2006

Apabila Tuhan Pergi Berperang 1/3

Satu perkara yang nyata dalam tahun 2004 - jika tiada tindakan diambil - kita akan melihat bermacam-macam lagi jenis keganasan yang terhasil akibat agama. Agaknya manusia lebih selamat tanpa agama. Secara ringkasnya dalam sejarah agama Kristian terbukti bahawa Islam tidak menghalang penggunaan agama sebagai alasan untuk bertindak di luar batas kemanusiaan. Jika perbezaan kepercayaan boleh memberikan sebuah dunia yang aman dan damai mengapa agaknya ia (agama-agama) menggalakkan kebencian dan mengapa ia mendorong semcam keganasan ke atas penganut-penganutnya.

Agama dicipta oleh manusia yang secara biologinya mempunyai sifat ganas. Kita memimpikan damai namun kita bertindak ganas ke atas manusia lain dan ia daripada awal-awal lagi telah memperlihatkan sifat dualism seorang manusia. Dalam zaman permulaan wujudnya agama, kebanyakkan tuhan adalah bersifat militan, ini termasuklah tuhan yang disembah oleh orang-orang Yahudi, Kristian dan Muslim. Manusia Cuma boleh merasa dirinya selamat dengan berperang – melindungi puaknya daripada diserang ataupun menyerang sebelum diserang. Jadi mereka menganggap peperangan adalah suatu proses biasa yang berterusan dan dibenarkan agama. Dengan alasan tuhan juga menetang kejahatan.

Agama-agama di dalam kurun pertama tahun masihi menolak idea-idea ganas dan lebih banyak membicarakan soal kefahaman, kebaikan dan tidak bersifat ganas secara amnya. Namun agama-agama tersebut muncul dalam kumpulan masyarakat yang sememangnya bersifat ganas dan suka berperang. Dan lama kelamaan sifat ini menular masuk ke dalam ajaran-ajaran agama tersebut. Sebagai contoh, Judaism, lahir dalam keadaan kelam kabut situasi politik ketika itu – sebuah trauma yang boleh kita lihat dalam Bible Hebrew. bersambung.. -- Karen Armstrong (pengarang buku A History of God)

Nota: Tersiar di Akhbar Mahasiswa Isu 23/2005