27 April 2006

Sesekali, kalau


Ketika aku menaip cebisan artikel ini ada insan yang kehilangan keluarga [akibat letupan bom kamikaze, pelbagai jenayah, virus-virus bahaya seperti AIDS, selsema burung atau virus H5N1 dan pembunuhan] di Palestine, Sri Lanka, Mesir dan seluruh dunia. Terdapat orang-orang yang salah bicara atau salah dan tidak dibicara, sudah dan akan menjalani hukuman atas 'jenayah' yang mereka lakukan. Ada yang terlibat dengan al-Qaeda, bersengkokol dengan Nordin Mohd Top ataupun ditekan oleh diktator sesetengah negara.

Aku terus meniti usia ini dengan penuh hati-hati. Mengingatkan apa yang terjadi membuatkan aku berasa sedikit menyesal. Tapi apakan daya, yang terjadi sudah terjadi. Sekarang, baik berdepan dengan masa hadapan. Jika dikenang-kenang menyesal rasanya aku, memicit-micit butang mendail nombor kau. Kalau tidak aku takkan kenal kau. Betul kata Lim Swee Tin di dalam sajaknya "Sesekali, kalau ku kenangkan."

"Sesekali, kalau ku kenangkan/Kita tidak seharusnya bertemu di pantai ini/Biar saja kita bertemu di dalam mimpi/Kerana hidup lebih indah di luar realiti/Sesekali kalau ku kenangkan/Biar saja kita tidak pernah bertemu di dalam mimpi/Kerana mimpi pun bukannya sebuah janji/Biar saja kau tak pernah ada/Kerana, kalaupun ada/Kau akhirnya kan pergi jua"

Aku ingin timbulkan balik pertanyaan aku di hujung sajak "Mungkin", "Bagaimakah rupanya hidup ini/kalau tiada kalau." Soalan ini aku kira sesuai di tengah-tengah suasana kita ini, lagipun, aku juga berkalau-kalau dalam menyatakan sesalan aku.

Semuanya kalau. Tiada yang pasti.