22 April 2006

Jongkang Jongket

*ulasan buku

Aziz M. Osman ada menyatakan di dalam salah sebuah rancangan Melodi tahun lepas, bahawa sesebuah filem akan menjadi perakam realiti. Jika pada zaman 'bell bottom' filem itu dibuat, maka kita akan perhatikan filem itu mempunyai elemen-elemen 'bell bottom -- pakaian, warna, dialog atau teknik.

Walaupun sesebuah zaman itu menampilkan sesebuah pakaian sebagai elemen yang paling utama -- contohnya 'bell bottom': seluar labuh dan besar di bawah, koler lebar dan tali pinggang sebesar bapak. Warna, teknik dan dialog juga merupakan sesuatu elemen yang penting juga untuk dilihat.

Membaca buku Mat Jan, bererti aku membaca juga realiti hidup aku beberapa tahun sudah. Peran aku sebagai 'housemate'nya menjadikan nama aku antara nama yang paling kerap disebut, selain Owin, Ikin, Lan, Sha, Malee dan Megat [ada lagi tak?].

Betul kata-kata Aziz tersebut, filem merakam realiti. Kini aku perpanjangkan lagi, semua naratif non fiksyen atau fiksyen merakam realiti. Jika kau buat filem, contohnya filem Ten Commandment pada zaman sekarang, pasti akan merakamkan realiti sedikit sebanyak zaman kini. Begitu juga jika kau buat filem Terminator, 2 atau 3 pada zaman 'pop yeh yeh' pasti kau akan terpengaruh dengan elemen-elemen zaman tersebut sedikit sebanyak.

Aku berani kata, aku lebih senang membaca buku ini, berimajinasi dan berkhayal, membayangkan sesuatu peristiwa, kerana aku tahu dengan lebih jelas apa yang diperkatakan olehnya. Aku kenal Abang Izu. Aku kenal Encik Adlan. Aku tahu 'rumah sewa seksyen 3'. Aku tahu 'Masjid Shah Alam. Aku tahu Restoran Syed. Aku tahu 'Law Fek'. Aku kenal Encik Azam. Encik Helmi. Prof. Shad. Puan Aisya Chua. Puan Aisyah Mubarak. Dan aku juga tahu bagaiman rupa Ikin, Owin, Malee, Sha Lan dan Megat.

Membacanya bagai menggamit segala kenangan indah, sejarah pahit dan suasana sedih. Adakala apabila membaca buku itu aku akan tersenyum seorang diri, berasa sesal dengan apa yang terjadi dan bercita-cita, "aku mesti mintak maap dekat Mat Jan."

Buku yang kata pengantarnya ditulis oleh Tok Rimau, dimulai dulu dengan kata pendahuluan, Jongkang Jongket. Dipetik, "aku mula tulis blog pada tahun 2000. Entri pertama pada 17 Jun 2000. Masa tu tak ramai orang Malaysia menulis blog. Boleh dikira dengan jari aku rasa, err, termasuk jati kaki. Tapi dalam temoh beberapa tahun sahaja, bilangannya berganda-ganda."

Betul kata Mat Jan, dahulu tulis blog bukan merupakan suatu trend. Tetapi tidak pada masa kini. Lihat Entri Ulangtahun 18/6/2006, dalam buku tersebut. Dinyatakan bahawa Perhimpunan Agung Kecil-kecilan Geng Online Jurnal Se-Malaysia Yang Pertama diadakan. Ketua penjur menurut Entri tersebut adalah Nett. Dihadiri oleh cuma Mat Jan, Pika, Lan, Zairi, Nett, Ijah, Aquil, Zira, P-nut, Peaquor, Rudy, Fajar dan Fuad. Secara kesimpulannya boleh dikatakan pada ketika itu, cuma 13 orang yang menyertainya. Tetapi kini, yang terbaru gatheringnya, berjaya mencapai hadiran ratusan peserta.

Mat Jan atau dalam tulisan aku MJ juga merupakan sifu aku di dalam bidang peweblogan. Jika dia tidak mengjar aku apa itu blog dan sebagainya, aku mungkin tidak akan wujud dalam senarai perserta Perhimpunan Agung Kecil-kecilan Geng Online Jurnal Se-Malaysia Yang Pertama. Terima kasih, MJ.

*dikesempatan ini juga aku ingin meminta maaf atas segala perbuatan salah aku kepada MJ. betul, aku berasa sesal dengan apa yang terjadi