15 September 2005

Dasar materialisme lawan dasar kemanusiaan

Menurut Pat Stack, dalam makalahnya berjudul Anarkisme dan Marxsisme, beliau berkata, “jika, misalnya, rakyat mengalami kebuluran di bawah feudalisme kerana kegagalan tanaman atau malapetaka iklim, umat manusia tidak memiliki jawapan kepada ketidak-sinambungan alam. Namun, di bawah kapitalisme, tidak terdapat sesiapa yang patut mengalami kebuluiran kerana makanan yang mencukupi dihasilkan untuk memuaskan keperluan semua orang beberapa kali. Kapitalisme mempunyai potensi untuk melepaskan kemajuan-kemajuan besar bagi umat manusia. Namun, potensi ini seringkali tidak dicapai kerana kapitalisme menakluki segala-galanya kepada keuntungan, kepada akumulasi kapital.” (Socialist Review, Nombor 246, November 2000).

Jelas Pat Stack tidak memilih kapitalisme sebagai paksi yang mendorongnya menulis tulisan itu. Beliau lebih terarah kepada Marxisme atau apa sahaja ideologi yang bergelar kiri. Begitu juga dengan Hishammudin Rais, ternyata memilih ideologi kiri ini kendatipun telah jauh berlalunya kemusnahan Tembok Berlin. Menurut Hisham, “elit politik dan pemodal Amerika menyedari kekeringan bahan bakar minyak akan mengakibatkan keruntuhan sistem ekonomi kapitalis. Sistem ekonomi kapitalis ini telah bergantung, berkembang dan dijana selama hampir seratus tahun oleh bahan bakar minyak yang murah. Hari ini bahan bakar yang murah ini telah hampir kering. “(Minyak dan gaya hidup, Kolum Doi Mai, Hishamuddin Rais, 29 April 05)

Tidak hairanlah dua orang sahabat penulis terus dihantui dengan ideologi kiri ini – kendatipun telah jauh berlalu zaman kemusnahan Tembok Berlin – kerana masih ada lagi ‘tok guru’ mereka yang terus dihantui dengan ideologi kiri ini. Mereka memuja sungguh-sungguh Hishammudin Rais dan tulisan-tulisannya. Bagi mereka inilah kebenaran yang mereka carikan selama ini.

Penulis pernah berkata kepada mereka bahawa penulis sekarang sudah pro liberal dan tiada di barisan pembangkang yang boleh diharapkan membawa suara rakyat terbanyak. Kiri menggalakkan pemusatan kuasa dan kanan yang mempromosi liberal jika tersalah bawa boleh bertukar kepada monopoli. Jadi mana satu sistem yang boleh membawa keburukan paling kecil dan mana satu sistem yang lebih manusiawi.

Pada zaman pemerintahan regim Soviet di Rusia, regim Pol Pot di Vietnam dan regim Mao Tze Tung di Cina, berapa ramaikah rakyat berkaca mata disiat hidup-hidup, mereka yang rajin membaca disumbat ke dalam penjara dan mereka yang beragama dikejar hingga ke lubang cacing. Pada zaman sekarang inipun masih ada lagi aktivis-aktivis demokrasi ditahan dan dimasukkan ke dalam jerajak-jerajak besi.

Jelas masih tiada lagi contoh negara ‘kiri’ di dunia ini. Seperti negara Islam negara ‘kiri’ mempunyai pengertian yang subjektif. Kriteria-kriteria yang subjektif menyukarkan lagi kita mendefinisikannya secara objektif.

Penulis sudahpun menjelajah ke dunia sebelah ‘kiri’ – kendati masih belum ketemu dengan apa yang dicari. Sudah hilang rasa rindu dan nikmat berbual. Kami sudah berlainan ‘kenderaan’. Namun penulis yakin bahawa arah kami tetap sama.

Kapitalisme yang dikatakan sebagai sebuah sistem yang menyekat keadilan – dengan kewujudan imperialisme, kolonial dan globalisasi – berlawanan dengan sistem komunisme yang dikatakan sebagai penyekat kebebasan – pemusatan kuasa, di mana negara mempunyai kuasa yang lebih terhadap kebebasan rakyat.

Kapitalisme adalah diibarat seorang penungang kuda yang menunggang kudanya menuju kesebuah pekan. Sementara komunisme pula berjalan kaki menuju ke pekan. Andai ada satu ‘badan’ ibarat penunggang kuda yang turun dari kudanya berjalan bersama-sama sambil tangan mereka berdua memegang tali kuda tersebut. Ingin sahaja penulis menjadi penunggang kuda yang kemudiannya berjalan.