16 September 2005

Fokus II

Ternyata malam berkenaan, Perak tidak kehilangan fokus. Tetapi kehendakNya mahukan Perak kalah. Perak penulis ucapkan syabas kerana meraih pelbagai peluang yang menarik. Penulis tdak lupakan untuk pasukan Perlis ribuan ungkapan tahniah kerana berjaya membawa bekalan selesa untuk dibawa pada hari Ahad nanti di Kangar.

Perak walaupun kalah pada malam kelmarin tetapi cukup membanggakan, kerana berjaya memberikan saingan yang sengit kepada Perlis. Penulis pasti saingan pada hari Ahad ini mungkin menjadi sebuah perlawanan terbaik musim ini.

Seperti kata jurulatih pasukan Perlis, Tuan Haji Abdul Rahman Ibrahim yang menganggap perlawanan pada malam hari Rabu yang lepas sebagai sebuah perlawanan yang paling menarik musim ini. Dan menurutnya lagi ini adalah kerana masing-masing pasukan asyik menyerang. Cuma nasib mungkin menyebelahi pasukan Perlis.

Malam hari Ahad nanti merupakan malam penentuan segalanya. Perak walaupun kalah pada hari malam yang lepas masih lagi berpeluang untuk mara ke perlawanan akhir Piala Malaysia.

Defisit satu gol tidak menjanjikan untuk Perlis pergi ke perlawanan akhir. Dengar khabarnya ramai yang ingin pergi ke Perlis untuk menyaksikan perlawanan separuh akhir kedua itu. Dan dengar khabarnya banyak tiket palsu yang dijual, cuma pesan penulis berhati-hati agar anda tidak membeli tiket palsu dan berhati-hati juga and di jalanraya.

Perak yang terpaksa mengharungi jadual yang ketat terpaksa pula menentang Perlis, yang kita tahu turun sebagai penyandang juara dan Perlis juga telah memenangi Piala Liga Super untuk tahun ini.

Kepada Datuk Jamal Nasir Rasdi, Tony Netto dan pasukan Perak penulis berharap agar fokus terhadap perlawanan pada malam Ahad ini disediakan pada tempat yang sepatutnya. Pasukan Perak telah berjaya memasuki perlawanan akhir sepak bola Piala FA. Kali ini adalah masanya untuk mengukir sejarah dan mengejar kejayaan berganda yang diidam-idamkan.

Pada malam hari Rabu yang lepas penulis dapat saksikan bahawa barisan penyerang Perak – Frank Seator dan Keihta Mandjou – telah agak kembali kepada form mereka seperti sedia kala. Frank Seator (terutamanya) seperti sudah pulih sepenuhnya daripada “kecederaan off formnya.”

Sejak kebelakangan ini penulis lihat corak permainan Frank Seator sudah menurun (mungkin kerana pergerakannya dikunci kemas oleh barisan pertahanan lawan kerana gandingannya dengan Keitha Mandjou telah menghasil lebih daripada 30 gol musim ini).

Ketiadaan Syamsul Saad yang biasanya mengemudi barisan petahanan Perak amat dirasai. Begitu juga dengan ketiadaan Chui (Ahmad Sharul Azhar) nampak merencatkan lagi bahagian tengah pasukan Perak. Perak memerlukan lebih ramai pemain berkaliber untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh pemain utama kerana cedera, keletihan atau apa-apa lagi – semasa jadual ketat seperti ini.

Apa-apa pun kita harus menantikan keputusan perlawanan pada hari Ahad ini. Semoga pasukan sepak bola Perak mencapai kejayaan. Seperti kata Datuk Jamal Nasir Rasdi yang mengatakan bahawa Perak pernah melakukanya sebelum inu. Kalah di Ipoh 1 – 0 kemudian menang di Stadium Darul Makmur, Kuantan 3 – 1 (penulis lupa, agaknya).

No comments: