04 September 2006

Jasad

Kalau hari Jumaat itu hari, Rashid Maideen meninggal, hari Sabtu yang akan datang jasad Tengku Menteri Ngah Ibrahim dan bapa mentuanya, Laksamana Mohamad Amin Alang, akan dibawak balik dari Singapura untuk disemadikan di Malaysia. Di Perak.

Kisah dua orang yang cuba menentang penjajah, mati di tanah asing, atau seakan menemui titik nokhtah yang sama. Walau apa tujuan mereka menentang penjajah, sepatutnya jasad mereka tidak terbiar di negara asing. Harapan aku semoga jasad Rashid Maideen dapat dibawak balik untuk disemadikan di negara ini. Negara tempat asalnya.

Nota tentang Ngah Ibrahim dan Mohamad Amin Alang [dipetik daripada sini]: Ngah Ibrahim adalah pembesar Melayu terkaya pada abad ke-13 hasil perlombongan bijih timah di Larut./Ngah Ibrahim dibuang negeri bersama Almarhum Sultan Abdullah, Mohamad Amin dan Datuk Syahbandar selepas terbabit dengan pembunuhan Residen Inggeris di Perak, JWW Brich pada 1875./Ngah Ibrahim dan Mohamad Amin gagal dalam permohonan mendapatkan pengampunan kerana dianggap mengancam pentadbiran Inggeris di Perak.

No comments: