04 July 2006

Ulasan Pra perlawanan separuh akhir: Jermani v Italy

Semuanya bagai sudah ditakdirkan. Pasukan tuan rumah tertulis sebagai pasukan yang akan menentang pasukan Azzuri pagi ini. Jermani yang suatu masa dahulu dikenali sebagai pasukan 'kerta kebal' di Eropah, kini menikmati masa perubahan di bawah jurulatih Jurgen Klinsman. Rekod tanpa kalah pasukan ini di Piala Dunia kali ini membuatkan mereka menjadi pilihan utama bagi kebanyakkan peminat bola sepak suluruh dunia.

Namun begitu, skuad Azzuri tidak patut dilupakan. Juga diminati oleh kebanyakkan peminat bola sepak dunia, mempunyai rekod cemerlang dalam setiap perlawanannya menentang Jermani. Marcello Lippi jurulatih skuad itu, jelas mempunyai perancangannya yang tersendiri.

Malam ini akan menyaksikan dua watak hebat mewakili dua negara bertemu. Jurgen Klinsman bagai mewakili kaum muda dan Marcello Lippi mewakili kaum tua. Dan malam ini juga bagai membuktikan siapa yang terbaik. Kaum muda yang berrevolusi dan kaum tua yang penuh berpengalaman.

Miroslav Klose mengetuai jentera serangan Jermani manakala Francesco Totti mengepalai jentera serangan Itali.

Dan pada pukul 3 pagi nanti akan terbuktilah taktik daripada jurulatih manakah yang terbaik. Jermani dan Itali akan bertemu buat kali ke lima bagi kejohanan Piala Dunia FIFA.

Jens Lehman di bahagian bawah akan menjaga gawang Jerman dan Gianluigi Buffon akan menghalang jentera serangan Itali, yang diketuai oleh Francessco Totti. Kecermelangan Lehman di bahagian bawah, ketika perlawanan suku akhir tempoh hari bagai racun yang bakal meracuni pasukan Itali.

Luca Toni, Zamboratta, Gattuso, Canavora, Del Peiro, Inzaghi, Matterazi dan Perrota bakal menggegarkan Klose, Schneider, Podolski, Ballack, Neuville dan Lahm.

No comments: