12 October 2005

Janji Joni

Chet Baker merupakan seorang pemuzik jazz – peniup trumpet dan flügelhorn – yang terkemuka. Beliau meninggalkan legasi merupakan sebuah buku autobiografi untuk tatapan peminat-peminatnya sebelum beliau menghembuskan nafas yang terakhir. Pada tahun 1988, Baker meninggal dunia selepas terjatuh daripada sebuah tingkap bilik hotel di Amsterdam selepas mengambil heroin dan cocaine.

Autobiogafi yang penulis maksudkan itu bertajuk As Though I Had Wings: The Lost Memoir yang diterbitkan sebagai sebuah filem adaptasi oleh Miramax. Filem sejenis ini – berbentuk autobiografi – mendapat sambutan yang menggalakkan di panggung-panggung besar di seluruh dunia. Dan seringkali juga penulis saksikan filem-filem Hollywood mendapat resepi sebegini.

Di negara ini, filem-filem yang sebegini jarang dibuat oleh pengusaha-pengusaha filem tempatan, tidak tahu penulis apa sebabnya. Adakah kerana kurang mendapat sambutan, sekatan terlampau banyak atau tiada penulis lakon layar yang berkemampuan membina suatu naratif yang berdasarkan autobiogafi ini?

Janji Joni memaparkan sebuah autobiografi seorang budak penghantar roll filem ke bioskop (pawagam). Filem ini memaparkan naratif dalam sehari bagaimana Joni mahu mengotakan janji-janjinya seperti yang dia lafaz ketika mahu mula berkerja.

Sebuah filem arahan Joko Anwar, dibintangi oleh Nicholas Saputra (Joni), Maria Renata (Angelie), Rachel Mariam (Voni) dan Surya Saputra (Otto). Filem yang bercorak autobiografi ini adalah suatu naratif simple, tetapi tetap filem ini menarik.

Teknik filem – sinematografi yang menarik, penggunaan kamera yang diutilitkan, kekuatan skripnya, bakat yang tinggi oleh pelakon-pelakonnya, sistem lighting yang baik, boom yang berkesan dan sudut-sudut fotografi yang cantik – Janji Joni ini sememang baik. Maka tidak hairanlah filem ini memenangi Penghargaan MTV bagi filem terbaik dan akress terbaik bagi tahun ini, tahun 2005.

Penulis kagum dengan babak panjang yang ditampilkan di dalam filem itu. Beberapa adegan babak panjang nyata memerlukan lakonan yang mantap dari para pelakonnya. Sebagai contoh, babak panjang ketika Joni sedang mencerita penonton pawagam memiliki beberapa tabiat.

Babak panjang yang dilakukan mengkehendakkan seluruh orang di dalam pawagamsupaya berlakon. Pengarah hendaklah mengawal jumlah penonton yang ramai. Ini (tanggunggjawab pengarah) boleh dikurangkan dengan adanya pelakon-pelakon yang berbakat.

Penulis tidak mahu tergolong dalam lingkungan orang-orang yang dijeniskan Joni. Penonton perfectionist, penonton spoiler, penonton berpacara, penonton tidur, penonton kritikus dan penonton-penonton lain antara mereka yang wujud di pawagam, menurut kata Joni. Penulis tidak mahu dikatakan penonton spoiler disebabkan memberitahu sinopsis atau ending filem ini.

Yang penulis boleh ceritakan ialah wajah yang menarik Maria Renata. Keanggunan benar menyentuh jiwa penulis. Tanpa perlu bersolek banyak wajahnya mampu untuk kelihatan cantik.

*** ½ bintang untuk filem menarik Janji Joni ini. Dan **** bintang untuk penampilan Maria Renata.