20 October 2005

Alam Baqa

Pada ketika ini, televisyen sedang sibuk memutarkan tayangan membaca al-Quran. Dilihat stesen televisyen ini seakan berlumba-lumba antara satu sama lain. Tetapi hakikat di sebalik penayangan itu ada tertulis sesuatu. Isteri PM pergi buat selama-lamanya.

Innalillah…

Kehilangan bagi sesetengah manusia amat perit diterima. Namun, yang pergi tetapkan pergi. Kehilangan itu menjadi ujian bagi kita yang masih hidup. Usah kita selidiki apa terjadi pada alam selain daripada alam fana ini. Bukan kuasa kita. Yang mengetahuinya Allah yang maha mengetahui.

Pemergian Datin Seri Endon Mahmood pasti akan dirasai oleh segenap lapisan rakyat. Tak kiralah rasa sedih, bersimpati atau gembira. Bagi penulis, yang hidup akan menghadapi ujian dan ujian yang paling besar sudah tentulah Pak Lah. Mana mungkin beliau gembira kerana isteri yang paling dicintainya pergi buat selama-lamanya.

Setelah mendapat tahu berita dari MJ tentang berita kematian anak saudaranya (MJ lebih banyak menggunakan slanga Kedah, anak penakan) yang masih tidak sempat diberikan nama. Awal hari ini penulis terkejut mendengarkan berita kematian isteri kesayangan Pak Lah.

Anak Kak Max itu dilahirkan tidak cukup bulan dan anak itu juga masih belum sempat bermesra dengan dunia yang serba kacau ini.

Pemergian di kala umat Islam sedang sibuk beribadah – puasa – menandakan tertumpahnya rahmat ke atas roh mereka, mungkin.

No comments: