19 December 2005

Pengkalan Pasir

Walaupun telah lama berlalu, pilihanraya Pengkalan Pasir mampu meninggalkan suatu kesan.

Bagaikan kesan itu negatif ataupun kesan positif. Rakyat di sana pasti akan mengalami sesuatu. Sesuatu yang paling berharga buat menjadi pengajaran di masa hadapan.

Aku pilu dengan keadaan di sana. Ataupun mungkin aku yang patut dipilukan mereka.

Biarkan sahaja. Ini hal orang-orang di sana. Mana mungkin aku merasai apa yang mereka rasa. Aku tak mampu.

Cuma aku sikit kasihan [merujuk kepada akhbar arus perdana, bukan akhbar pembangkang atau akhbar alternatif yang lain] apabila sebuah daerah yang tidak dipedulikan kini menjadi tempat tumpuan berkempen yang mana lebih Islam – UMNO atau PAS.

Yang mana mahu membangunkan rakyat sekelilingnya.

Daerah yang sebelum ini tidak dipedulikan oleh sesiapa seperti tiada makhluk yang menghuni tetapi selepas sahaja kematian ADUN dari PAS telah menjadi pusat tumpuan media – arus perdana atau akhbar alternatif.

Bagi kerajaan rakyat dari rakyat dan untuk rakyat, demokrasi tidaklah memberi peluang bagi mana-mana pihak untuk cuma merayakan pesta demokrasi lima tahun sekali [ataupun ada ADUN atau MP yang meninggal dunia atau bersara].

Namun tindakan oleh pihak-pihak parti politik – kerajaan ataupun pembangkang – ini memungkinkan demokrasi cuma berjalan sebagai adat atau konvensyen.

Sepatutnya perayaan demokrasi tidak disambut cuma lima tahun sekali atau ada ADUN atau MP yang meninggal dunia atau bersara tetapi lebih dari itu.

Demokrasi bukanlah seperti Idulfitri, Iduladha, Diwali, Kong Hee Fat Chai, Krismas atau hari lahir Guru Nanak, dirayakan selama beberapa tempoh sahaja. Sehari, dua hari, tiga hari atau sebulan.

Tetapi sepatutnya demokrasi perlu seiring dengan kehidupan.