20 December 2005

Amina Wadud, Madonna dan Komputer

Di bawah meja tempat aku meletakkan komputer ini, terdapat timbunan buku-buku tersusun walaupun sedikit berselerak. Salah satu buku itu adalah majalah Al-Islam.

Ada imej Amina Wadud sedang memimpinkan solat jumaat yang menggemparkan seluruh dunia di muka depan majalah itu. Isinya sudah tentulah bermain-main di sekitar persoalan pro dan kon amalan ini di amalkan.

Nyata idea sudah mula kekurangan di dalam kepala otak aku ini. Perlahan-lahan aku mengambil majalah tersebut, menyelak dan membaca perenggan demi perenggan, untung-untung dapat idea.

Jam menunjukkan lebih pukul 12 tengah malam dan aku masih belum tidur lagi. Biasanya, aku akan tidur sebelum pukul 12. Akibat sudah biasa, secara otomatik mata aku akan segera merasa mengantuk selepas sahaja pukul 12.

Namun kebiasaan itu tidak berlaku hari ini. Aku terus menaip dan bercadang untuk terus menaip sehingga merasa mengantuk.

Di MP3 nyanyian merdu pada tengah malam, Tiara Jacquelina dengan lagu Asmaradana menggangu serba sedikit fikiranku yang sebok memikirkan tentang isi penulisan – apa yang hendak aku tulis – ini.

Sudah setahun berlalu sejak aku menghadapi keadaan kekurangan fizikalku begini akibat dari terjadinya strok ke atas diri aku.

Menjadi masalah besar pada aku sekarang ialah tenungannya yang asyik-asyik memandang muka aku.

Wajahnya kelihatan seperti Che Guevera sekali imbas. Ada dua calit pewarna merah di bulu matanya — ataupun kesan khas gambar tersebut. Menyebabkan dia kelihatan seperti wajah penganut ajaran Marxisme itu [Che Guevera]. Gambar tersebut berwarna hitam putih, tertulis Madonna – American Life.

Di hujung pelekat yang berukuran 7 x 5cm itu terdapat tulisan kecil, memberitahu bahawa pelekat itu adalah hasil keluaran Warner Music dan Warner Bros seperti juga pengedaran CD-Cdnya dan kaset-kasetnya.

Madonna [di dalam gambar itu] tak jemu-jemu memandang aku. Aku berpendapat yang aku mungkin tidak dapat menahan nafsuku jika situasi sebenar di hadapan mata.

Dan pula pada ketika itu, dia [Madonna] disuruh membuat ketuk ketampi dengan tidak memakai sebarang pakaian menghadap ke arah aku.

Nyaris, itu cuma gambar. Dan gambar di sebelah kiri aku pasti akan melihat [jika matanya berfungsi seperti mata aku] apa yang aku lakukan.

Menaip artikel untuk tempat kerja aku, cuba menulis novel cinta [sampai aku nak muntah membacanya], teliti membina laman web dan banyak lagi aktiviti-aktiviti yang aku tak mahu sebut ketika ini, saat ini dan pada catatan ini.

CPU [entah untuk apa singkatan ini] aku terletak di sebelah kiri kerana tangan aku yang berfungsi cuma tangan kiriku. Sejak tangan kanan aku tidak berfungsi seperti biasa maka sejak itulah aku menaip menggunakan tangan kiri.

Mungkin kau boleh bayangkan bagaimana aku menaip dan di mana kedudukan CPU serta mouse [tetikus] aku.

CPU ini baru diganti dengan yang baru, monitornya masih yang lama lagi. Aku tak tahu sama ada hardware ini lebih baik dari yang lama atau tidak. Cuma yang aku tahu ianya lebih perlahan daripada yang lama.

Selalu ‘hang’ tetapi gambar yang terhasil adalah lebih cerah daripada yang lama.

No comments: