22 October 2006

Revolusi

Sekarang ini zaman millenium. Manusia sudah tidak terbahagi kepada blok-blok ideoloji ciptaan mereka sendiri.

Sebenarnya sudah lama proses asimilasi melibatkan ideoloji-ideoloji ini terjadi. [Maksud aku proses asimilasi antara paham komunis dan paham kapitalis].

Kalau kau lihat pada awal kemunculan ideoloji komunisma Georg Wilhelm Friedrich Hegel adalah kawan Karl Marx itu sendiri.

Dia sememangnya sorang kapitalis 'tegar' atau dalam bahasa lainnya disebut kaum kanan. Seorang bangsawan negara Jerman yang ternama.

Tidakkah kau ragu bahawa ideoloji komunisma telah bercampur baur dengan ideoloji yang berasaskan buku The Wealth of Nation, kapitalisma dan liberalisma.

Di dalam bidang literatur pula kau boleh lihat Albert Camus berjaya memeningkan rakyat dunia hari ini. Mana satu pikirannya terletak, pada sebelah kanan atau pada sebelah kiri?

Entah.

Camus menggoda masyarakat seluruh dunia dengan literaturnya [yang sebelum itu tak pernah menunjukkan 'keseksiannya'].

Camus bagaikan orang yang berhaluan kiri.

Ada yang menampal tag 'kiri' kepada batang tubuhnya.

Namun sesetengah peminat literatur juga menjadikannya orang kanan. Ekstrem kanan.

Dia ditanda dengan double sided tag walaupun dia sendiri tidak mahu perkara itu terjadi.

Jurgen Habermas juga turut mempunyai double sided tag. Beliau yang komited memperjuangkan demokrasi di Asia, mengangkat pemikiran Marxis-ortodok, demokrasi liberatif dan turu menjulang nama-nama besar intelektual dunia di dalam tesisnya. Jurgen Habermas yang lahirkan pada 1929 di Jerman merupakan seorang yang prolifik dari golongan Jenerasi Kedua Sekolah Frankfurt.

Di dalam bidang agama, Hassan Hanafi juga ada memperkatakan tentang kiri dan kanan dalam bukunya Madza Ya'ni al-Yasar al-Islamy (Kiri Islam). Tetapi gagasannya itu (buku tersebut) dipandang serong oleh umat Islam sendiri. Dia dituduh mencipta sebuah mazhab baru -- yang dinafikan kemudian olehnya.

Dia menegaskan, bahawa gagasannya itu adalah dari sumber kelas yang berkait rapat dengan pemikiran Marxisma-Leninisma, namun di samping itu, beliau juga turut menyokong liberal, demokrasi atau apa sahaja yang dipromosikan oleh kaum kanan.

Nampaknya tiada lagi blok komunis atau kapitalis pada era millenium ini.

Revolusi yang menjadi slogan utama kaum kiri, kini telah menjadi platform [juga] untuk kaum kanan.

Mereka seiring dalam melaungkan "letak jawatan kuku besi" atau "pergi mampos diktator".

1 comment:

Anonymous said...

gaya penulisan ko memang sama mcm dulu jugak... good jobs bro... keep going...