21 April 2006

Sayap-sayap Patah


Mungkin tajuk entri aku kali ini bersamaan dengan lagu-lagu dari kugiran Dewa [atau Dewa 19] atau mungkin juga tajuk yang guna pakai kali ini ada kaitan dengan karya agong Kahlil Gibran, Broken Wings. Tidak, bukan niatku untuk meniru Dewa atau juga Gibran. Cuma kebetulan tajuk entriku ini sama dengan kedua-dua buah karya kedua-dua seniman agong itu.

Cukuplah sekali aku terkena dengan pensyarah aku. Memplagiat usahanya bagi kepentingan diri aku. Dan biarkan sahaja Ahmad Dhani menjawab segala tuduhan yang dilemparkan kepadanya akibat daripada amalannya yang dikatakan memplagiat karya Yudhistira ANM Massardi untuk lagu mereka "Arjuna Mencari Cinta."


Kita bagaikan pari-pari kayangan yang sudah patah sayapnya. Insan tersayang pergi buat selama-lamanya. Kita sanggup berkongsi kasih, mengingati orang yang tersayang itu walaupun kita tahu, bahawa orang yang kita cintai juga turut dikasihi oleh ramai orang di dunia ini.

Betul bak kata lagu Dewa, Sayap-sayap Patah, "Rohku melayang, tak kembali, Bila kau pun pergi, Meninggalkan yang terbaik, Bagi kita semua."