26 September 2005

Roda

Tru Davies (lakonan Eliza Dushku) sering mengalami harinya yang berulang. Mayat yang telah mati akan meminta tolong kepadanya dan dia sebagai manusia yang bertanggungjawab amat merasa terpanggil untuk membantu mayat-mayat itu. Ada yang dapat diselamatkan dan ada yang tidak dapat diselamatkan.

Begiulah serba sedikit tentang drama bersiri Tru Calling yang disiarkan pada setiap hari Ahad, pukul 9:30 malam di TV3. Dramanya menarik, dan yang paling menarik ialah peran yang dimainkan oleh Eliza Dushku, Tru Davies. Aksinya sebagai pembantu di bilik mayat amatlah lincah. Dan Eliza berjaya dalam pembawaan peran tersebut.

Tetapi itu cuma naratif. Naratif yang dibina oleh segala pemain-pemainnya. Kita tahu bahawa peran seperti Tru Davies itu cuma fiktif, imaginasi penciptanya. Tetapi saat ada mayat meminta tolong, kitapun mungkin merasa terpanggil untuk membantu mayat berkenaan.

Pada hari Sabtu yang lepas, fenomena yang dialami oleh Tru bagai terjadi kepada skuad sepak bola Perak Kekalahan kepada Selangor – yang bermain di tempat sendiri – bagai mengulangi peristiwa pada tahun 1990. Cuma kali ini perannya berbeza. Selangor pula berjaya menewaskan Perak dengan jaringan gol sebanyak 4 berbalas 2. Di mana pada tahun 1990 pasukan Perak telah berjaya mengatasi Selangor dengan jumlah jaringan gol yang sama iaitu 4 – 2.

Walaupun tewas, pasukan Perak telah berjaya mempamerkan corak permainan yang berlawan. Prestasi Troare Abdulaye dan Keitha Mandjou amat membanggakan. Walaupun dengan ketiadaan Frank Seator, tetapi anak-anak buah Tony Netto berjaya mengkucar-kacirkan kubu lawan.

Ibarat roda, kekalahan Perak kali ini terjadi selepas selama 15 tahun jumlah jaringan itu menjadi sejarah.

Sememangnya tuhan tidak berkehendakkan Perak untuk menang. Tendangan dan tandukan Keitha Mandjou yang tersasar menjadi bukti bahawa nasib tiada berada di sebelah pasukan Perak.

Aku menyanjung tinggi persembahan Shahrul Nizam Mustafa – mungkin boleh menggantikan tempat Azizol Abu Hanifah, Wirat Nom, Ahmad Shahrul Azhar, Jibom dan Syamsol Saad. Bagi aku tanpa mereka-mereka ini mungkin akan pincang pasukan Perak.

Tahniah kepada pasukan Selangor dan tahniah juga buat pasukan Perak kerana berjaya mempamerkan mutu permainan yang cemerlang. Mungkin masih berkemampuan lagi bagi pemain-pemain sepak bola negara ini memecah kebuntuan selepas pasukan bawah 23 dibelasah teruk 7 – 0.

1 comment:

Anonymous said...

This is very interesting site... peeing in public bathrooms