14 September 2005

Fokus

Anda ingat lagikah filem Spiderman II. Baru sahaja ditayangkan, agaknya pada tahun lepas. Mungkin.

Spiderman yang dilakonkan oleh Tobby McGuire tersepit antara dua dilema. Sama ada mahu bersama orang yang dicintai [lakonan Kristen Dunst] atau berjuang membantu rakyat termiskin. Akhirnya baru dia tersedar bahwa kuasanya sebagai Spiderman tidak boleh digunakan. Berkali-kali dia mencuba – berlari cuba melompat antara bangunan, menekan spider web di tangan supaya keluar tali – tetapi gagal. Dia terjatuh terhentak sehingga sakit belakang badan dan spider webnya tidak mahu keluar.

Apa yang terjadi kepada spiderman adalah tiadanya fokus. Betapa pentingnya fokus dalam membuat sesuatu perkara. “Spiderman pun tak de kuasa kalau tak de fokus.”

Maka tidak akan dengar lagi Spidey mengucapkan kata-kata ini, “great power, comes great responsibilty.” Ya dia kurang fokus kerana wanita yang dicintainya. Sememang sesuatu yang tidak menghairankan untuk diri kita musnah kerana orang tersayang. Dan tindakan Spiderman mengorbankan [meninggalkan] orang yang disayanginya adalah satu tindakan yang terpuji.

Mungkin pemain sepak bola negara ini kekurangan perkara ini. Mereka mungkin sedikit fokus ataupun tiada fokus langsung. Kekalahan pada Siam 7 – 0 tidak menghairankan. Mereka mungkin boleh bolos dengan lebih banyak lagi jika diukur pencapai skuad-skuad negeri dan kelab di dalam liga proffesional tempatan. Penulis ambil contoh pasukan Perak – penulis meminati pasukan Perak – sejak dua tiga perlawanan baru-baru ini. Mereka kurang fokus dan pemain bagaikan bermain seperti melepaskan batuk ditangga.

Penulis melihat siaran rakaman yang melibatkan pasukan Perak. Dan penulis dapat rasakan pemain-pemain seperti acapkali hilang tumpuan. Penyerang Perak sudah tidak berbisa. Seringkali terlepas peluang.

Perak perlu dibangkitkan semangatnya. Dari terduduk ke dasar liga mereka bangkit kembali. Cuma yang menggusarkan hati penulis ialah ketajaman pasukan Perak sejak kebelakangan ini sudah tumpul.

Malam ini tumpuan rakyat Perak pastilah beralih ke arah Stadium Ipoh. Perlawanan separuh akhir Piala Malaysia Perak menentang Perlis. Perak sudahpun melayakkan diri ke peringkat akhir Piala FA. Mungkinkah kali ini Perak berjaya mencuri satu lagi tempat pada perlawanan akhir. Kita lihat sahaja keputusannya pada malam ini.

Cuma seperti yang penulis sebut tadi bahawa pasukan sepak bola negeri Perak nampak seperti sudah hilang fokus. Tumpuan mereka berada di tempat lain. Penulis mengharapkan fokus mereka akan pulang jua menjelang perlawanan separuh akhir Piala Malaysia menentang pasukan Perlis.

Mungkinkah apa yang terjadi kepada Spiderman akan terjadi kepada pasukan Perak. Berlari cuba melompat antara bangunan, menekan ‘spider web’ di tangan supaya keluar tali tidak boleh. Pengurusan skuad Perak perlu berbuat sesuatu.

No comments: